Saturday 1 September 2018

Overland Europe Trip 2018 : Amsterdam -> Leiden -> Delft -> Rotterdam

Jayne Overland Europe Trip 2018

Jayne Saidin
Rotterdam, Netherlands
02.01.18

Day 1 kat sini.

Mungkin kerana penat, senang saja aku tidur. Boleh dikatakan instant juga. Oya... mungkin juga aku "high" terhidu grass hahahaha. Time aku balik hotel semalam, ramai guests hotel duduk2 di luar hisap weed. Biasalah kan. Inikan Amsterdam?

Throwback Day 2.

“Wherever you go, no matter what the weather, always bring your own sunshine.” – Anthony J. D’Angelo
 No Anthony. Bring Umbrella :P :P

Rata-rata cuaca di negara Eropah di bulan January adalah wet season dan masih tersangat sejuk. Selalu hujan renyai-renyai terutama di Amsterdam. So it's advisable that always carried an umbrella (something foldable so you can put inside your bag). It's not fun walking through the rains.

Hari ini aku akan ke Rotterdam. Jarak dari hotel penginpan ku dan Rotterdam dalam 73.4KM Dijangkakan jika aku direct ke sana ambil masa 54 minit sahaja (tapi ikut keadaan traffic juga).

Route aku : Amsterdam --> singgah jap kat Leiden (breakfast) --> Delft . --> Rotterdam

Jayne Overland Europe Trip 2018

Navigation amat mudah. Dengar cakap Mr. GPS ja.

Aku nak singgah Leiden kerana masa aku ke Leiden dulu (2016) waktu malam. Host couchsurfing aku bawa ke Leiden Couchsurfing Meet Up. Leiden ini pun cantik. Ada canal, bangunan typical European style. Dikenali sebagai university town.. Di sini ramai students.

So jenjalan dulu. Masa aku sampai kedai masih tutup. Terawal sangat. Nasib ada cafe yang sudah buka.

Jayne Overland Europe Trip 2018



Nak cari parking sekitar bandar Leiden amat susah. So parking kat Mall. Lupa lah pula apa nama Mall tu.. nantilah kalau aku ingat aku update ya.
Leiden is a city in the Dutch province of South Holland. It’s known for its centuries-old architecture and for Leiden University, the country’s oldest, dating from 1575. The university houses the Hortus botanicus Leiden Botanical Garden, founded in 1590, where the tulip was introduced to Western Europe. The Museum de Lakenhal displays works by the Dutch Masters including Rembrandt, who was born in Leiden.
Biasanya, kalau musim tulip, bandar Leiden ini menjadi tumpuan kerana demografinya yang hampir dengan Keukenhof Garden.

Gambar2 sekitar Leiden. Tak cantik ambil dengan monopod.

P.S nanti di update ya cari gambar2 dulu. Puluh ribu gambar dalam gallery hihihihihi.


No comments:

Post a Comment