Wednesday 8 October 2014

Megenali Munich Melalui Sejarah

Berkelana di negeri orang, tanpa mengenali seorangpun adalah satu cabaran yang mengasyikkan. Atau mungkin juga menakutkan. Ditambah lagi dengan momongan orang kononnya masyarakat Jerman ini tidak seramah bangsa kita. Nazi kata mereka, memang terdidik kasar. Tidak mudah menunjukkan perasaan. Very deep. Lihat saja cerita-cerita dilayar perak, terutama movies made in America ~ seringkali menunjukkan bangsa ini penuh konspirasi dan tidak boleh dipercayai. Sesuailah dengan footnote setiap cereka yang menyatakan : "cerita ini adalah rekaan semata-mata" ternyata memang semua  sangkaan itu tidak berasas. Mungkin ada; namun bukan semua. Saya terjumpa orang Germany yang sanggup bersusah-payah menunjukkan jalan kepada pelancung yang tersesat jalan.

Seperti yang telah saya ceritakan, base perjalanan saya kali ini bermula di Nuremberg Germany. Tiba di airport Nurmberg dari Amsterdam sekitar jam 8am waktu tempatan. Beza jam kita adalah 6 jam. Amsterdam pula hanyalah transit dari Kuala Lumpur Via KLM. Bermakna saya berada dalam perut pesawat selama 12 jam lebih. Tempat duduk pesawat  KLM ini memang sempit cam AA. Apa lagi, badan jadi lenguh-lenguh.

Munich (German: München, Bavarian: Minga) adalah ibu negeri  Bavaria. Populasi seramai 1.4 juta, menjadikannya bandar ketiga teramai penduduk di Jerman selepas Berlin dan Hamburg. Munich terletak di Sungai Isar, bahagian selatan Bavaria dan terkenal dengan keindahan architecture , hasil kesenian dan juga Octoberfest nya (Pesta Beer) yang terkenal di seluruh dunia. Perayaan Octoberfest Munich bermula pada 16 September hingga 16 Oktober. Pada tarikh ini, pelancong yang tidak berminat melihat festival ini, elakkan datang ke Munich kerana kesesakan yang melampau dan harga hotel melambung tinggi. Pada tahun ini (2013) rekod kedatangan plelancong ke Munich untuk menyaksikan Octoborfest mencecah 6.7 juta orang. Cuba bayangkan betapa sesaknya Munich semasa itu. Malahan semasa saya di sana (19-21 Okt) masih ada tourist Octoberfest yang tersadai di Munich kerana terlepas penerbangan. Hang-over katanya. Ha Ha Ha Ha. Memang Munich terkenal dengan beer brewingnya. Kata Monica (guide) sebanyak 6.5 juta barrel beer terjual pada festival beer tahun ini. Ini adalah salah satu economy revenue bagi negeri ini.
Psssttt...

Penerbangan saya ke Munich dari Nurmberg hampir terlepas gara-gara silap tengok time masa bertolak. Ini semua kerana dalam kepala otak I, departure time is 6:50PM. Walhal dalam tiket tertera 15:50. So konon-kononnya nak bertolak dari hotel jam 4PM. Nasib baik I re-check my tix dan alangkah gabranya kerana time ni dah jam 14:40 !!!! OMG OMG I gabra. Kelam kabut sumbat apa yang ada. Nasib baik Azah tolong turun ke bawah dan orderkan taxi sementara I dengan terketar-ketar pakai baju dan make sure all documents tak tercicir. Jarak ke airport ambil masa 30-40 minit depend on the traffics.

Taxi pun sampai. Told him my story dan minta dia drive faster! To my dismay, dia drive macam lenggang lenggang kangkung jerrr... Aduyaiiiiii.... matai na indah! Cuba kalau di Malaysia.....(hmmmmmmmm). I balik-balik tengok jam. Masa rasanya terlalu cepat berlalu, sedangkan driver pandu hanya pada kelajuan 70-80km/hour. Maklumlah, Erlangen ini hampir-hampir desa kaedahnya. Life is in slow motion. 
Nak pendekkan cerita, I sampai airport sebelum kaunter tutup. I berlari-lari heret bagi untuk check in. after check-in, berlari lagi ke passport control. Leceh. Buka jacket, buka kasut. Gate A6-Munchen. Berlari lagi. Salah jalan. Pusing lagi check arrow...oh rupanya naik escalator. Deiiiiiiiii. Akhirnya sampai Gate A6. Sempat mengadu dengan pemeriksa tix.... dia bilang : at least you made it! yeaahhhh... masa berbaki 10 minit. Lega. Hilang lah keayuan I kali ini. Wa ha ha ha.

Jom belajar bahasa Jerman kat bawah ni:

Picture
Lufthansa bas driver for airport to city transfer. He is  From Yugoslavakia. Lupa pula namanya nanti I ingat2 balik. Funny guy. Kalau tak buat bookingpun just naik bas ja, bayar tambang ngan dia. Biasanya akan turun ke main bas station di Central Munich. Bas ni park kat luar exit Gate 1. Nama Lufthansa terpampang besar kat bas. Euro10.50 per pax.

Picture
Munchen Airport waiting transport

"You do not even go somewhere else, I tell you there's nothing like Munich. Everything else is a waste of time in Germany" — Ernest Hemingway
Picture
Otw to Central Munich from Airport
Picture
Siapa yang tidak kenal logo ini?
Sejarah dan Fakta secara Ringkas
  • 1175    diberikan status bandaraya
  • 1180    Otto 1 Wittelsbach menjadi Duke of Bavaria dan memberikan Munich kepada Bishop of Freising
  • 1506    Munich dijadikan ibu negeri Bavaria apabila ia disatukan
  • Raja paling terkenal ialah King Ludwig 11 dikenali juga sebagai the Fairy Tales King and sometimes as Mad King Ludwig. Dia telah mengarahkan pembinaan dua istana besar iaitu The Linderhof Castles dan Neuswhanstein Castles yang kakal menjadi tumpuan utama pelancung ke Munich. Beliau meninggal di usia 35 tahun kerana lemas di tasik Starnberg. Kematian King Ludwig 11 dianggap misteri hingga hari ini kerana tiada penyiasatan khusus dibuat semasa kematian beliau. Untuk info, King Ludwig 11 adalah eorang perenang yang gah, mati lemas di tasik yang tidak seberapa dalam? Menarik kisah hidup King Ludwig 11 ini namun teramatlah panjang untuk dikisahkan. Sila lah baca buku2 sejarah dan khabarnya ada filem yang mengisahkan King Ludwig 11 diterbitkan.
  • Selepas perang dunia 1, Munich kacau-bilau terutama dengan pemberontakan yang melancarkan revolusi. In Nov 1918, in the eve of the revolution, the king n family fled the city.
  • Menjadi kubu kuat Nazi apabila National Socialist German Workers Party (NSDAP) berkuasa pada 1933
The National Socialist German Workers Party (NSDAP) created the first concentration camp at Dachau, 16 km (10 mi) north-west of the city. Because of its importance to the rise of National Socialism, Munich was referred to as the "Capital of the Movement" (Hauptstadt der Bewegung). Munich was also the base of the White Rose, a student resistance movement from June 1942 to February 1943. However, the core members including Hans and Sophie Scholl were arrested and executed following a distribution of leaflets at the University of Munich. The city was heavily damaged by allied bombing during World War II. After US occupation in 1945, Munich was completely rebuilt following a meticulous plan which preserved its pre-war street grid. In 1957 Munich's population passed the 1 million mark. Munich was the site of the 1972 Summer Olympics, during which Israeli athletes were assassinated by Palestinian terrorists during the so called Munich massacre. The final game of the 1974 FIFA Worldcup took place in Munich and so did the opening game of the 2006 FIFA WorldCup. Today, Munich is Germany's third largest city. Together with Frankfurt it is the most important business city in Germany and it remains one of Europe's most important centers of arts, science, learning and sports.
  • Merupakan negeri paling pesat ekonominya dan rendah kadar penganggurannya (Di Jerman)
  • Kebanyakan syarikat gergasi seoerti BMW, Siemens, Allianz dsb berpengkalan di Munich
  • Dan sudah tentu : Bayern Club! FC Bayern Munchen adalah di Munich Yo Yo!
Secara peribadi, saya menyukai Munchen. Sayang sekali masa tidak mencukupi untuk meneroka. Ok..nak sambung cerita sikit. Bus Lufthansa yang saya naiki tadi itu berhenti di Munchen Central Bahn. Hotel tempat saya menginap (Eden Hotel) terletak betul2 berdepan dengan station ini. Hanya menyeberang jalan sahaja. Oya, sebelum saya lupa, nak bagi tahu sikit. Di Germany dan negara2 Europe (excluding Paris), kita mesti tunggu isyarat pejalan kaki hijau barulah kita melintas jalan raya. WALAUPUN tiada kenderaan. Kita diperhatikan. Jika sabit salah kita akan didenda sehingga Euro80 ke atas. So bersabarlah yerrr...
Selepas check in dan berehat seketika, saya turun untuk meninjau keadaan di sekitar. Saya juga mahu mencari Karstadt Departmant Store kerana aktiviti tour untuk esok meeting pointnya di depan Mall ini. So, dari pintu hotel saya tuju ke kiri. Tak Sampai 50m kita sampai trafik light dan kita lintas kita akan ternampak lah mall ini di sebelah kiri. Now misi cari makan. I jalan lurus jer ternampak few restaurant. Last2 singgah kat kedai Doner... Turkish food lagi. Ini lah gambar2 yang sempat saya rakam pada malam pertama saya sampai ke Munchen.


Bilik Deluxe Single Eden Hotel Munich. Tapi best walaupun berdepan ja dengan station, langsung tak kedengaran bunyi bising.

Taken from my room










No comments:

Post a Comment